Samochód elektryczny naładować można na kilka różnych sposobów. Uzupełnienie energii w bateriach możliwe jest:
ze zwykłego lub siłowego gniazdka naściennego przy pomocy ładowarki przenośnej AC,
z naściennej lub wolno stojącej ładowarki prądu przemiennego, lub
poprzez ekspresową ładowarkę DC.
Pobieranie opłat w publicznych stacjach ładowania wymagać będzie obsługi klienta, kalkulacji należności i systemu ich pobierania.
Proces poboru opłat przebiegać będzie odmiennie dla stacji w pełni publicznych, hoteli, parkingów, biur i osiedli. Niemniej jednak w każdym z tych przypadków wymagał będzie pomiaru zużycia energii i jego przyporządkowania do użytkowników. Przydatne stanie się w tym oprogramowanie, które zapewni zdalny odczyt historii użytkowania lub w pełni automatyczny system operatorski. Należy pamiętać przy tym, że stacje ogólnodostępne powinny spełniać określone przepisami wymagania.
Uchwalona w 2018 roku ustawa o elektromobilności stworzyła ramy formalne dla czerpania zysków z ładowania samochodów elektrycznych. O ile ustawa reguluje niektóre kwestie pobierania opłat za ładowanie w tzw. ogólnodostępnych punktach ładownia o tyle jej przepisy nie dotyczą obiektów, w których dostęp ogólny jest wyłączony.
Jaka stacja najlepiej sprawdzi się w domu prywatnym?
Dla domów prywatnych proponujemy montowane do ściany ładowarki AC o maksymalnej mocy 22 kW. Takie urządzenia gwarantują bezpieczeństwo zarówno samochodu jak i budynku. Wyposażone są w specjalne, niepowodujące przegrzewania styki, co redukuje ryzyko pożaru. Dzięki komunikacji z ładowanym samochodem dbają one o żywotność jego baterii. Zawsze wyposażone są one w odpowiednie zabezpieczenia, a często w dodatkowe funkcje takie jak odczyt zużycia energii, czy niekiedy opóźnionego startu tak, aby skorzystać z tańszej, nocnej taryfy dostawcy energii.
Jaka jest długość kabla do ładowania samochodów?
Najczęściej spotykane są kable długości 4 lub 5 m, jednak występują zarówno krótsze, około 3,5 metrowe, jak i dłuższe, długości około 6 metrów.
Czy samochód elektryczny wyposażony jest w kabel do ładowania?
Tak, każdy samochód elektryczny lub hybryda ładowana z gniazdka, dostarczana jest przez producenta wraz z kablem służącym do ładowania. Bagażniki samochodów elektrycznych często wyposażone są w specjalne schowki dla kabli. Możliwe jest też dokupienie dodatkowego kabla. Wiele stacji ładowania wyposażonych jest w zamontowane na stałe przewody zasilające.
Jaka stacja najlepsza jest dla pensjonatu?
W przypadku pensjonatów i małych hoteli najlepiej sprawdzi się stacja AC (Mode 3), podobna do tych, które rekomendujemy dla garaży prywatnych. Urządzenie takie wyposażone będzie dodatkowo w czytnik kart RFID i modem 3G/4G oraz liczniki MID. Pozwoli to zabezpieczyć stację przed uruchomieniem przez osoby niepowołane oraz na zdalny odczyt zużycia energii. Rozliczanie użytkowników będzie proste, a przy zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania możliwe będzie jego pełne zautomatyzowanie. Karty RFID posłużą zarówno do inicjacji procesu ładowania, jak i identyfikacji i obciążenia właściwego użytkownika kosztami. Ładowarki tego typu mogą być montowane do ściany, a dzięki specjalnemu słupkowi także do fundamentu lub posadzki.
Jaka ładowarka dla Parkingu biurowca?
Do ładowania pojazdów na parkingu biurowca najlepiej sprawdzi kilka stacji AC oraz jedna lub dwie ładowarki DC o mocy 50 kW lub wyższej. Ładowarki AC będą miały odpowiednio wytrzymałe obudowy i wyposażone będą w kable lub wtyczki typu 2. Będą one jednocześnie stosunkowo mało kosztowne w porównaniu ze stacjami DC.
Wszystkie stacje powinny posiadać czytnik kart RFID, modem 3G/4G oraz liczniki MID, co pozwoli na zdalny odczyt zużycia energii, monitoring oraz automatyzację rozliczeń z użytkownikami.
Jakich formalności należy dopełnić przystępując do budowy stacji ładowania?
Zestaw formalności jakie należy spełnić przed, w trakcie i po zakończeniu instalacji stacji ładowania różni się w zależności od tego czy urządzenie będzie udostępnione publicznie czy też korzystać z niego będzie tylko określona grupa użytkowników. Więcej informacji na te temat znajduje się w jednym z artykułów na naszym blogu.
Jak rozliczać użytkowników stacji ładowania?
Aby rozliczać użytkowników stacji ładowana konieczne jest, aby ładowarka posiadała licznik energii, system identyfikacji użytkowników oraz moduł łączności. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie i odczyt rejestru historii ładowania. Na podstawie tego rejestru kalkulowana jest należność. Rozliczenia dokonywane są automatycznie poprzez system lub manualnie poprzez odczyt rejestru. Dostarczamy zarówno zautomatyzowanych systemów rozliczeniowych jak szkoleń z zakresu manualnego rozliczania użytkowników.
Jak szybko naładuję samochód elektryczny?
Ładowanie DC
Szybkość ładowania prądem zmiennym DC uzależniona jest od mocy ładowarki, pojemności baterii pojazdu oraz maksymalnego pułapu, z jakim bateria zdolna jest absorbować energię bez ryzyka przegrzania ogniw. Ładowanie DC odbywa się do poziomu 80% pojemności baterii.
Ładowanie AC
Szybkość ładowania prądem zmiennym zależy od: mocy ładowarki, mocy zainstalowanego w aucie inwertera oraz od pojemności zainstalowanej w aucie baterii.
Czas ładowania na 100 km zasięgu w zależności od mocy dostarczanej do baterii
- 3.3 kW 6–8 godzin
- 7.4 kW 3–4 godzin
- 11 kW 2–3 godzin
- 22 kW 1–2 godzin
- 43 kW 20–30 minut
- 50 kW 20–30 minut
- 120 kW 10 minut
Czy ładowanie prądem stałym może obniżyć żywotność baterii samochodu?
Jak potwierdzają badania, ekspresowe ładowanie prądem o mocy 50 kW lub większej powoduje, że proces stopniowego obniżenia pojemności baterii samochodu wraz z jej wiekiem postępuje w sposób przyspieszony. Przyspieszone obniżenie pojemności baterii nie jest jednak znaczne i przeciętny użytkownik ładowarek DC nie dostrzeże wyraźnego pogorszenia zasięgu auta, nawet często korzystając ze stacji o dużej mocy.[1]