Stacja DC to taki właśnie wielki prostownik. Posiada on poważne gabaryty, wagę często kilkuset kilogramów, oraz cenę zbliżoną do ceny nowego samochodu elektrycznego. Dostarczy ono mocy najczęściej około 50 do 100 kilowatów (kW), która pozwoli na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut.
Ze względu na to, że bateria pojazdu przyjmie jedynie prąd stały większość samochodów posiada wewnątrz mały zasilacz (prostownik). Bez niego możliwe byłoby ładowanie samochodu jedynie prądem stałym (DC). Taki wewnętrzny prostownik posiada małą moc ze względu na dwa czynniki: cenę oraz masę pojazdu.
Dlatego, ładowanie może odbywać się na dwa sposoby:
Tak jak wspomnieliśmy na wstępie czas ładowania zależy głównie od tego czy do samochodu dostarczymy prądu stałego (DC) czy zmiennego (AC). Ładowanie DC jest prawie zawsze szybsze niż ładowanie AC. Dzieje się tak dlatego, że stacje DC dostarczają energii dużej mocy, praktycznie bezpośrednio do baterii. Stacje AC natomiast dostarczają prądu zmiennego do pokładowego prostownika w samochodzie. Prostownik ten następnie zamienia go na stały i przekazuje do baterii.
Jeśli samochód ładujemy prądem zmiennym, wówczas istotne znaczenie mają parametry tego pokładowego zasilacza. Poniżej podajemy najczęściej spotykane moce pokładowych prostowników w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in:
Często spotykamy się z wariantami pośrednimi, np. 6,6kW, jaki spotykany jest w ponad podstawowej wersji Nissana Leaf z 2019 roku.
Standardowo na wyposażeniu auta znajduje się przenośna ładowarka EVSE, którą podłączymy do gniazdka naściennego. Takie urządzenie dostarczy z reguły mocy 2,3kW, dzięki czemu naładujemy auto w czasie kilku do kilkunastu godzin. Pamiętajmy, że czas ładowania zależy od pojemności baterii. Takie urządzenie wyposażone jest najczęściej w sterownik, który zarządza parametrami ładowania, zabezpieczenia elektryczne zgodne z obowiązującymi normami oraz diody sygnalizujące status pracy. Rzadko posiada bardziej zaawansowane funkcje. Niektórzy producenci dostarczają też w zestawie z pojazdem domowych, naściennych ładowarek AC.
Są na to dwa sposoby: