Czas ładowania akumulatora trakcyjnego w samochodzie elektrycznym zależy od jego pojemności oraz prądu, jakim jest ładowany.
Korzystając z domowego gniazdka, 3-fazowych ładowarek typu wallbox lub mobilnych ładowarek na siłę korzystamy z prądu zmiennego (AC). Moc ładowania prądem przemiennym z domowego gniazdka 230V nie przekracza zazwyczaj 2,3 kW. Jednak domowe, 3-fazowe gniazdo siłowe 16A 400 V dostarczy nam energii o mocy około 11 kW. Naładowanie pojazdu z mocą 22kW jest nieco trudniejsze i wymagać będzie specjalnie przystosowanej 32-amperowej instalacji elektrycznej. Odpowiednie warunki techniczne dostępne są więc w obiektach przemysłowych, biurowych lub w budownictwie wielorodzinnym.
W praktyce uzupełnienie energii w akumulatorze o 50 kWh (Opel Corsa-e, Mokka-e, Peugeot e-2008) będzie trwało aż 21 godzin w przypadku zwykłego gniazdka 230V. Za pośrednictwem ładowarki 3-fazowej zajmie jednak zaledwie 4,5 godziny, a stacjonarny lub mobilny Wallbox może skrócić czas ładowania samochodu elektrycznego do 2,5 godziny.
Dla samochodów z baterią o pojemności 75kWh czas potrzebny na naładowanie baterii od 0-100% pojemności będzie wymagać około 7h przy ładowaniu z gniazdka siłowego lub z wallboxa i do 32h godzin z gniazdka naściennego. Wśród aut z bateriami o pojemności około 75kWh znajdziemy modele takie jak BMW iX3, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Volvo XC40 recharge, Hyundai IONIQ, czy w Mercedesie EQA.
Należy pamiętać, że ostatecznie moc ładowania prądem przemiennym zależy także od parametrów prostownika wbudowanego wewnątrz auta. Przed zakupem ładowarki warto sprawdzić więc nie tylko instalację zasilającą ale też specyfikację samochodu.
Znacznie szybszą metodą uzupełniania energii jest korzystanie z prądu stałego (DC). Tak zwane szybkie ładowarki dysponują mocą od 40 do 350 kW. Pełne naładowanie akumulatora samochodu elektrycznego o pojemności 50kWh może zatem trwać krócej niż 30 minut. Rzadkością są w Polsce ładowarki DC o mocy wyższej 50 kW.
Korzystanie z szybkich ładowarek wiąże się jednak z kilkukrotnie droższymi cenami za 1 kWh niż w przypadku ładowania pojazdu w domu. Korzystając ze stacji publicznych, do rachunku należy doliczyć także opłatę operatora za czas spędzony na stanowisku do ładowania. Zwykle jest to od ok. 7 do 40 groszy za minutę, w zależności od planu i taryfikatora.