Najtańszą metodą ładowania samochodu elektrycznego jest uzupełnianie energii w domu. Poznaj koszt ładowania w domu oraz w publicznych punktach.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu może odbywać się z gniazdka lub za pomocą własnej stacji (Wallbox). Cena energii zależy od Operatora Systemu Dystrybucyjnego oraz posiadanej taryfy.
Przyjmując, że średnie ceny prądu w Polsce w 2021 roku wahają się między 0,69 zł a 0,78 zł za kWh. Uzupełnienie energii w akumulatorze trakcyjnym auta o pojemności 50 kWh (Opel Corsa-e, Mokka-e, Peugeot e-2008) będzie kształtowało się w granicach 34,5 – 39 zł, a przy baterii o pojemności 75kWh w granicach 51,75 zł – 58,50 zł. Baterie o pojemności około 75kWh znajdziemy w samochodach takich jak Skoda Enyaq, Volvo XC40 recharge, BMW iX3, Hyundai IONIQ, Volkswagen ID.4 czy w Mercedesie EQA. Zakładając, że zużycie energii w pojeździe elektrycznym wynosi od 10 do 25 kWh/100 km, to koszt pokonania dystansu 100 kilometrów wyniesie od niespełna 7 do ponad 19 zł. Ceny ładowania będą niższe, jeśli energia będzie uzupełniana nocą z wykorzystaniem preferencyjnych taryf i domowej fotowoltaiki.
Czasem jednak musimy naładować auto poza domem, korzystając z publicznego punktu – odpowiadamy ile w takich miejscach kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego. Wówczas naliczane są nie tylko kWh dostarczonej energii, ale też opłaty postojowe, zależne od indywidualnych planów taryfowych. Wpływ na koszt uzupełniania energii ma także moc, z jaką ładowany jest akumulator – prądem przemiennym (AC – tzw. ładowanie wolne) lub stałym (DC – tzw. ładowanie szybkie). Z punktu widzenia portfela kierowcy ważne jest także, czy jest to ładowanie jednorazowe czy w ramach abonamentu. Stawki za 1 kWh wahają się od 1,14 zł do 3,00 zł. Koszt przejechania 100 km po załadowaniu takiej energii wyniesie od 20 do 50 zł przy wspomnianej pojemności baterii. Będzie zatem dwu- lub czterokrotnie wyższy niż analogiczny wydatek poniesiony przy zastosowaniu domowej stacji ładowania pojazdu.