W dniu 28 listopada 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Energii, które uruchamia dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Eliminuje ono wiele przeszkód na drodze do wsparcia zakupu aut elektrycznych. Przepisy rozporządzenia budzą jednak pytania, na które postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.
Dopłatę możemy uzyskać, gdy zamierzamy kupić pojazd:
Dopłata do zakupu samochodu elektrycznego wyniesie 30% jego wartości brutto, jednak nie więcej niż 18 750 zł. W przypadku auta napędzanego wodorem jest to również 30% ceny brutto, jednak nie więcej niż 90 000 zł
Dopłaty do zakupu auta nie uzyskamy jeśli zostało już dla niego udzielone wsparcie ze środków FNT bądź innych źródeł publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Przepisy mówią o tym, że wsparcie w zakupie pojazdu przewidziane jest dla osób fizycznych. Dlatego do wniosku o udzielenie dopłaty należy załączyć oświadczenie potwierdzające, że wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.
Czy powyższe oznacza, że na dopłaty mogą liczyć tylko i wyłącznie osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej (czyli np. zatrudnione tylko na podstawie umowy o pracę) czy tez osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, ale auto do którego chcą uzyskać dopłaty kupują poza działalnością gospodarczą?
Z przepisów wynika wprost, że dopłaty przewidziane są jedynie dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej w ogóle. Co więcej, za osoby prowadzące działalność gospodarczą uważa się także wspólników spółek jawnych, partnerskich czy komandytowych – zgodnie z dosłownym brzmieniem przepisów oni również nie mogą wnioskować o przyznanie dopłat.
Pomimo, że taka interpretacja przepisów może się wydawać absurdalna, jest niestety prawdziwa. Strona rządowa tłumaczy to tym, że dotacje dla osób prowadzących działalność gospodarczą zostaną uregulowane w odrębnym rozporządzeniu. Kiedy to nastąpi ? Jak to zwykle bywa – nikt nie wie.
Procedura jaką należy przejść w celu uzyskania wsparcia jest następująca:
W związku z tym, że dopłatę otrzymamy dopiero po zakupie, ubezpieczeniu i zarejestrowaniu pojazdu. Dodatkowo, biorąc pod uwagę że, powyższe czynności są możliwe dopiero po zapłacie dealerowi pełnej ceny za pojazd, kwotę dopłaty otrzymamy w formie zwrotu z Funduszu.
Wniosek o wsparcie składa się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Będzie można go złożyć po ogłoszeniu naboru. Na dzień 2 grudnia 2019 Fundusz nie ogłosił jeszcze jednak żadnych szczegółów w tej sprawie.
Z analizy przepisów wynika, że wniosek powinien zawierać:
Pozostaje mieć nadzieję, że wraz z ogłoszeniem naboru na dopłaty, NFOŚiGW opublikuje wzór wniosku, którego prawidłowe wypełnienie będzie proste. Jak dotychczas nadal czekamy, kiedy wzór takiego wniosku zostanie opublikowany.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku następuje zawarcie umowy o udzielenie wsparcia z NFOŚiGW. Prawdopodobnie razem z zawieraniem umowy, osoba starająca się o dopłatę będzie musiała się zobowiązać:
W przypadku kiedy naruszymy jakiekolwiek z powyższych zobowiązań dopłatę będzie trzeba zwrócić wraz z odsetkami. Należy oczekiwać, że NFOŚiGW będzie wymagał zabezpieczenia na wypadek niespełnienia powyższych warunków.
Wnioskujący otrzyma dofinansowanie jeśli złoży do NFOŚiGW następujące dokumenty:
Na złożenie powyższych dokumentów będziemy mieć 8 miesięcy od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia. Gdy nie zdążymy, umowa o udzielenie wsparcia wygasa.
Dopłaty przyznawane będą falowo w tzw. naborach. Może się zdarzyć, że zawrzemy umowę o udzielenie wsparcia, kupimy nowego elektryka z nadzieją że dostaniemy dopłatę, a środki na dopłaty w danym naborze się wyczerpią. Wówczas, gdy wsparcie na zakup pojazdu nie zostało wypłacone z powodu wyczerpania środków dostępnych w ramach danego naboru, to wsparcie takie jest wypłacane osobie fizycznej w następnym naborze w pierwszej kolejności. Problem w tym, że nikt nie zna terminu ogłoszenia naboru. Nie wiadomo kiedy będzie pierwszy nabór jak i kiedy będą następne nabory. Oznacza to, że może się zdarzyć, że na pieniądze z dopłaty, teoretycznie już przyznanej, przyjdzie nam poczekać i to nie wiadomo ile.
Aktualnie nie wiadomo jaką pulę środków Fundusz Niskoemisyjnego Transportu przeznaczy na dopłaty w 2019 i 2020 r.
Autor: Witold Chmarzyński
Radca prawny firmy CCLaw,
Redaktor naczelny serwisu elektromobilność.com.