Dzięki temu coraz popularniejsze na drogach na całym świecie stają się samochody elektryczne, które w najgorszym wypadku redukują zanieczyszczenie środowiska w miejscach gęsto zaludnionych. Do działania takiego auta konieczne jest jednak dostarczenie mu energii elektrycznej.
Wyróżniamy dwa podstawowe sposoby ładowania samochodów elektrycznych, które różnią się od siebie diametralnie: ładowanie prądem stałym DC i przemiennym AC.
Ładowanie prądem stałym (DC) pozwala na naładowanie baterii samochodu elektrycznego w wyjątkowo krótkim czasie, dzięki dużej mocy, która płynie praktycznie bezpośrednio do baterii. Wiele dostępnych na rynku, nowych modeli samochodów jest zdolnych zaabsorbować maksymalną moc 100kW DC. Taka wartość, w większości przypadków pozwala to na zredukowanie czasu ładowania do 30 minut. Ładowanie DC odbywa się za pomocą wtyczek typu CCS lub CHAdeMO. Ten pierwszy standard staje się dominujący w nowych modelach aut na rynku europejskim.
Wysoka cena stacji DC, a także fakt, że częste ładowanie z dużą mocą redukuje pojemność baterii czynią je niewłaściwymi dla codziennego, domowego użytku. Dodatkowym czynnikiem ograniczającym ich zastosowanie jest wysoka moc przyłącza zasilającego, która nie zawsze jest dostępna. Idealnie nadają się jednak w dłuższej podróży, dlatego często znajdziemy je na MOPach oraz konwencjonalnych stacjach paliw. Lokalizacje stacji ładowania można sprawdzić na specjalnej mapie.
W odróżnieniu od ładowania prądem stałym, ładowarki AC dostarczają do samochodu prądu przemiennego. Najczęściej znajdziemy je w domowych i osiedlowych garażach oraz na parkingach. Technologia ta znajduje też zastosowanie w urządzeniach przenośnych. Zapewniają one moc od 7 kW do 22 kW, rzadziej powyżej tej wartości. Najczęściej pozwala to na całkowite naładowanie samochodu w czasie od 3 do 8 godzin.
Aby jednak dostarczyć do baterii samochodu, niezbędnego jej prądu stałego, energię pochodzącą z takiej stacji należy przetworzyć, czyli kolokwialnie “wyprostować”. Proces ten odbywa się za pośrednictwem wbudowanego wewnątrz samochodu prostownika, który nazywany jest często ładowarką pokładową. Jest on w istocie wewnętrznym transformatorem ukrytym przed wzrokiem właściciela pojazdu. Transformator ten może być układem 1, 2 lub 3-fazowym. Jego parametry mają decydujące znaczenie dla szybkości ładowania prądem przemiennym dlatego, że często stanowią wąskie gardło całego procesu.
Dlatego na etapie wyboru auta należy zwrócić szczególną uwagę na parametry tego układu. Kluczowe jest dostosowanie parametrów ładowarki AC do jego możliwości i do możliwości instalacji elektrycznej budynku.
Standardy CCS i CHAdeMO, znajdują zastosowanie w stacjach DC. Standardami złącz ładowania prądem przemiennym (AC) są wtyczki oraz gniazda typu 1 i 2. Wszystkie one są specjalnie zaprojektowane do ładowania samochodów elektrycznych i oprócz przewodów zasilających oraz ochronnych posiadają też przewody komunikacyjne.
Pierwsze z nich (typ 1) występują najczęściej w autach pochodzących z rynku Amerykańskiego. Kable z wtykiem typu 1 pozwalają na ładowanie przy pomocy 1-fazy, prądem o mocy do 7,2 kW. Przewody zakończone złączem typu 2 poradzą sobie zarówno prądem 1, 2 jak i 3-fazowym, którego maksymalna moc ładowania to 44 kW. W zależności od modelu, samochody elektryczne posiadają różne zestawy gniazd ładowania, które oferują wielorakie jego parametry. Szczegółowe informacje na temat konfiguracji konkretnych modeli aut znajdziesz w osobnej sekcji naszego serwisu.
Warto zwrócić uwagę, że gniazdo typu 2, które znajduje się po stronie stacji ładowania daje możliwość podłączenia wymiennych kabli ładowania samochodów zarówno ze złączem typu 2, jak i typu 1.
Ładowarki prądu przemiennego mogą mieć charakter przenośny lub stacjonarny. Wyposażone najczęściej w 5 metrowy kabel ładowania, urządzenia przenośne mogą być zasilanie z gniazda naściennego (Schuko) lub siłowego CEE.
Ładowarki stacjonarne mogą być urządzeniami wolnostojącymi lub naściennymi wallboxami ze stałym lub wymiennym kablem. Różnice między urządzeniami dotyczyć będą też mocy, możliwości jej regulacji, rodzajów wtyczek, wbudowanych zabezpieczeń i funkcji dodatkowych takich jak opóźniony start czy możliwość kontroli zdalnej. W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroką gamę urządzeń, które spełnią najbardziej wyszukane wymagania.
Wybierając ładowarkę warto zadać sobie pytanie o parametry instalacji zasilającej w budynku, o to czy posiada ona odpowiednią rezerwę mocy i parametry zabezpieczeń. Jeśli uznamy, że moc przyłączeniowa będzie niewystarczająca wówczas pozostaje wystąpić do dostawcy energii z wnioskiem o podwyższenie parametrów przyłącza. W obecnych czasach sprawę taką wygodnie załatwimy przez internet.
Istotnym przy wyborze ładowarki jest pytanie o to jakie parametry posiada wbudowany wewnątrz samochodu transformator. Odpowiedź znajdziemy studiując dokumentację techniczną auta lub kontaktując się z delerem marki. Dobierając stację ładowania powinniśmy starać się unikać wąskich gardeł, które hamowałyby proces.
Stacje AC mogą posiadać szereg dodatkowych funkcji, które przydadzą się zarówno w warunkach domowych jak i przy zastosowaniach publicznych. Ciekawą opcją jest autoryzacja dostępu dzięki karcie RFID i kluczowi fizycznemu, co pozwoli na korzystanie ze stacji ładowania wyłącznie przez uprawnione do tego osoby.
W pewnych przypadkach istotna może okazać się możliwość zdalnej kontroli ładowania poprzez Wi-Fi lub sieć 3G/4G. Pozwoli tom.in. na monitorowanie historii ładowania i zdalną diagnostykę.
Dobór odpowiedniego modelu stacji do ładowania uzależniony jest od parametrów przyłącza energetycznego, możliwości samochodu, budżetu oraz indywidualnych preferencji użytkownika. Uniwersalnym wyborem, który pozwoli na optymalizację czasu ładowania będzie stacjonarna lub przenośna stacja o regulowanej mocy, zasilana prądem dostosowanym do możliwości samochodu oraz instalacji elektrycznej budynku. W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki wybór tego typu urządzeń.