Pełna charakteru Honda e ma potencjał, aby naprawdę wyróżniać się w morzu małych pojazdów elektrycznych. Na tle konkurencji góruje stylistyką, wygodnym wnętrzem i mnóstwem uroku. Jest fajna, egalitarna i przekonująca jak iPhone.
Honda e jest godnym nowicjuszem w rodzinie aut z napędem elektrycznymi i ma wśród nich kluczową zaletę – styl. Wielkością porównywalna do Hondy Jazz, jej sprytny design sprawia, że ten w rzeczywistości duży samochód, wygląda na mały. Za przywilej jej prowadzenia należy jednak odpowiednio zapłacić, a zasięg rywali nieco przyćmiewa dystans jaki pokonamy bez konieczności ładowania.
Honda e jest królem obszarów zabudowanych. Jej niewielkie rozmiary znajdują przełożenie na wyjątkową zwrotność. Niezwykle mały promień skrętu ułatwia parkowanie, a silnik elektryczny z 315 nm momentu obrotowego pozwala skutecznie ścigać się na światłach. Samochód jest przy tym wystarczająco stabilny przy dużych prędkościach.
Jak wygląda wnętrze Hondy e?
Drewniane elementy wnętrza rozciągają się na całą długość deski rozdzielczej. Mieszczą się na niej trzy ekrany TFT, nadając jej wygląd podobny do telewizora z lat 80. Na zestaw wyświetlaczy składa się z 8,8-calowy ekran przed kierownicą oraz dwa 12,3-calowe dla systemu informacyjno-rozrywkowego. Na dwóch dodatkowych wyświetlany jest też obraz kamer, które zastępują lusterka boczne.
Dostępny jest aktywowany głosem „osobisty asystent”, a wyświetlacze można spersonalizować za pomocą tapet. Ciekawostką jest wśród nich ruchome akwarium, które aktywne będzie jedynie kiedy samochód stoi. Oprócz tego auto wyposażone jest w złącze HDMI, które umożliwia pasażerom np. podłączenie gry na konsolę. Dostępna jest też aplikacja, która pozwala właścicielom zdalnie monitorować stan akumulatora i wygenerować cyfrowy „klucz”, który można dalej udostępnić innym osobom w celu otwarcia i uruchomienia samochodu.
Zastosowane we wnętrzu materiały są wyższej niż standardowa jakości. Siedzenia są wygodne i zapewniają solidne wsparcie. Tylna przestrzeń dla pasażerów jest nieco ciasna podobnie jak mały 171 litrowy bagażnik. Winę za to ponosi silnik elektryczny, który umieszczony jest pod podłogą bagażnika. Akumulator znajduje standardowo, po środku, pod strefą pasażerską.
Układ kierowniczy, parametry jezdne i ładowanie
Na potrzeby e Honda opracowała zupełnie nową platformę, która nie będzie używana w żadnym innym modelu. To kosztowny ruch, który odbiega od tego, co robią inni producenci samochodów.
Zlokalizowany z tyłu silnik o mocy 136 KM przekazuje napęd na tylne koła, co pozwala zawrócić na zaledwie 4,3 m. Ładowanie odbywa się przez, znajdujące się pod czarnym panelem na masce gniazda CCS lub typ 2. Podłączenie do szybkiej ładowarki DC o mocy 100 kW, pozwala na napełnienie akumulatora od 10 do 80% w 30 minut, a ładowanie z domowej stacji wallbox o mocy 7,4 kW zajmuje mniej niż 6 godzin.
Prócz standardowych 16 calowych, auto posiada w opcji 17-calowe koła, które niestety zmniejszają zasięg o około 30 km.
Przybliżona cena
Bateria
Zasięg
Ładowanie AC
146000 zł
35,5 kWh
140 – 300 km
Typ 2
Cena i dostępność
Przybliżona cena [1]
146000 zł
Dostępność
W produkcji
[1]Cena w PLN wraz z podatkiem VAT
Zasięg
Zasięg rzeczywisty
140 – 300 km
Miasto – pogoda chłodna
195 km
Trasa – pogoda chłodna
140 km
Średnio – pogoda chłodna
165 km
Miasto – pogoda ciepła
300 km
Trasa – pogoda ciepła
180 km
Średnio – pogoda ciepła
230 km
Zasięg NEDC
Zasięg WLTP
220 km
Zużycie energii NEDC
Zużycie energii WLTP
14,5 kWh/100km
Zużycie energii = kalkulowane na podstawie zużycia energii zmagazynowanej w baterii przez pojazd dla celów napędu i zasilania systemów pokładowych. Pogoda chłodna: najgorszy wynik przy zewnętrznej temperaturze -10°C i użyciu ogrzewania. Pogoda ciepła: najlepszy wynik przy temperaturze zewnętrznej 23°C bez włączonej klimatyzacji. Rzeczywisty zasięg będzie zależał od prędkości, stylu jazdy pogody i warunków drogowych.
Osiągi
Przyspieszenie (0-100 km/h)
9,5 sec
Prędkość maksymalna
145 km/h
Zasięg elektryczny
200 km
Moc łączna
100 kW (136 HP)
Moment obrotowy
315 Nm
Oś napędu
Tylna
Bateria i ładowanie
Pojemność baterii
35,5 kWh
Gniazdo ładowania AC
Typ 2
Położenie gniazda ładowania AC
Przód, po środku
Maksymlna moc ładowania AC
6,6 kW AC
Szybkość ładowania AC
35 km/h
Gniazdo ładowania DC
CCS
Położenie gniazda ładowania DC
Przód, po środku
Maksymalna moc ładowania DC
60 kW DC
Szybkość ładownia DC
270 km/h
Ładowanie AC w domu
Ładowanie jest możliwe z gniazda naściennego, przy zastosowaniu ładowarki przenośnej EVSE lub za pomocą stacjonarnej stacji ładującej. Szybkość ładowania AC zależy od mocy przetwornicy wbudowanej wewnątrz samochodu, pojemności baterii oraz parametrów dostarczonego prądu. Poniższa tabela pokazuje możliwe opcje ładowania poprzez gniazdo AC. Każdy wiersz pokazuje, jak szybko można naładować akumulator od 0 do 100%.
Gniazdo ładowania AC: Typ 2 (IEC 62196/Mennekes)
Parametry punktu
Parametry prądu ładowania
Moc ładowania
Czas
Szybkość ładowania
Naścienne (2,3 kW)
230V / 1x10A
2,3 kW
16h30m
12 km/h
1-faza 16A (3.7 kW)
230V / 1x16A
3,7 kW
10h15m
20 km/h
1-faza 32A (7.4 kW)
230V / 1x29A
6,6 kW †
5h45m
35 km/h
3-fazy 16A (11 kW)
230V / 1x16A
3,7 kW †
10h15m
20 km/h
3-fazy 32A (22 kW)
230V / 1x29A
6,6 kW †
5h45m
35 km/h
[†]Moc ładowania ograniczona parametrami przetwornicy wewnątrz samochodu
Ładowanie DC w podróży
Dzięki możliwości naładowania baterii samochodu w czasie 30-60 minut szybkie ładowanie DC umożliwia dłuższe podróże. W tym trybie moc ładowania znacznie spadnie po osiągnięciu 80% napełnienia baterii. W chwili rozpoczęcia ładowania samochód rzadko rozładowany będzie zarazem poniżej 10%. Dlatego wszystkie podane dane dotyczą ładowania od 10 – 80% pojemności baterii. Czas szybkiego ładowania EV zależy od zastosowanej ładowarki i maksymalnej mocy ładowania, jaką może zaakceptować samochód.
Gniazdo ładowania DC: CCS
Punkt ładowania
Moc maksymalna
Czas
Szybkość ładowania
50 kW DC
50 kW
40 min
210 km/h
100 kW DC
60 kW †
31 min
270 km/h
150 kW DC
60 kW †
31 min
270 km/h
Punkt ładownia: Moc punktu ładowania
Moc maksymalna: maksymalna moc ładowania DC akceptowana przez pojazd
Czas: czas potrzebny do naładowania od 10% do 80%
Szybkość ładowania: średnia prędkość ładowania w sesji od 10% do 80%
[†]Moc ładowania ograniczona parametrami samochodu
Popularne ładowarki do samochodów elektrycznych i akcesoria
Wybierz spośród dziesiątków modeli ładowarek do samochodów elektrycznych dostępnych w w naszym sklepie internetowym. Gwarantujemy wysoką jakość oraz niskie ceny. W naszej ofercie znajdziesz naścienne i przenośne stacje wallbox, wolnostojące słupki ładowania i mobilne ładowarki EVSE zasilane z gniazda siłowego CEE lub naściennego Schuko 230V.
Nowa odsłona Hyundaya IONIQ innowacyjnym wyglądem dorównuje zastosowanym w nim rozwiązaniom technicznym. Możliwe, żę stylistyka IONIQ 5 podzieli rynek na entuzjastów i krytyków. Pewne jest jednak, że wyglądem jeszcze przez…
Volvo C40 to niewielki SUV z dachem ściętym w stylu coupe. Multimedia oparte są na systemie Android, co oznacza, że można je zintegrować z kontem Google. Dzięki temu możemy korzystać…
ID.5 to stylowe coupe ze znaną z innych modeli elektycznych Volkswagena technologią, które gabarytami nawiązuje do kompaktowego Tiguana i dostarcza dużej frajdy z jazdy. W standardowej wersji Pro oferuje napęd…
Kia Soul to jeden z najbardziej ekonomicznych, małych aut elektrycznych na rynku. Trudny do sklasyfikowania, przypomina skrzyżowanie SUV-a i hatchbacka. Oferuje przyzwoity zasięg, który pozwala zapuścić się w dalszą podróż.…
Volkswagen ID.3 to w pełni elektryczny kompaktowy hatchback niemieckiego koncernu. Z baterią o pojemności użytkowej 45kWh i zużyciem energii na poziomie 11-23 kWh/100 km ID.3 jest jednym z bardziej oszczędnych…
Elektryczna Kia EV6 posiada wymiary niewielkiego SUVa lub crossovera. Oferuje odważny, nowoczesny design, który zapewne podzieli rynek na zdecydowanych sympatyków i zagorzałych krytyków. Jego przestronne i dobrze wyposażone wnętrze oraz…
Mimo, że Renault Megane kojarzony jest z autem kompaktowym, producent zdecydował, że jego elektryczna odsłona zyska wymiary, gabaryty i charakter crossovera. Jak na elektryczne auto tych rozmiarów, Megane E-Tech jest…
Mercedes EQE to średniej wielkości limuzyna elektryczna. Jest on bardziej luksusowy, znacznie lepiej wykonany i równie wygodny w prowadzeniu jak najlepsze auta elektryczne na rynku. Charakteryzuje go długi zasięg, wspomagany…