Standardy wtyczek i gniazd ładowania samochodów elektrycznych prądem przemiennym (AC)
Ponieważ samochód możemy naładować prądem stałym (DC) lub prądem zmiennym (AC) różne będą wtyczki, które pozwalają nam napełnić baterię naszego samochodu w każdej z tych technologii.
Prąd zmienny to ten, który płynie w naszych domowych gniazdkach. Zanim trafi on do baterii samochodu musi zostać przetworzony na prąd stały. Zmiana prądu zmiennego (AC) na stały (DC) odbywa się w przetwornicach, zwanych także transformatorami, konwerterami mocy, albo zwyczajnie prostownikami lub zasilaczami.
Stacje prądu stałego (DC), które znajdziemy przy niektórych supermarketach i na trasach autostrad to takie właśnie wielkie transformatory. Ich moc to najczęściej od 50 do 100 kilowatów (kW), co pozwala na naładowanie przeciętnego auta elektrycznego w czasie 30-60 minut. Gabaryty, które posiadają są pokaźne, podobnie jak ich waga, która dochodzi do kilkuset kilogramów.
Jakie rodzaje gniazd i wtyczek stosowane są w ładowaniu samochodów elektrycznych prądem zmiennym (AC)?
Najbardziej powszechne i popularne są obecnie w Europie samochody z gniazdami ładowania AC Typu 2. Praktycznie wszystkie nowe, produkowane na starym kontynencie samochody elektryczne wyposażone są w ten typ gniazda ładowania baterii. Oprócz korzyści wynikających z powszechności, standard ten zdecydowanie góruje parametrami technicznymi nad złączem typu 1. Dlaczego? Czynników, które o tym decydują jest kilka:
Złącze typu 2 może występować w wariancie jedno lub trójfazowym. Dzięki temu maksymalna moc jakiej dostarczymy w tym standardzie wyniesie 22kW, podczas gdy Typ 1 dostarczy nam nie więcej niż 7,4kW.
Standard ładowania prądem stałym CCS oparty jest na konstrukcji i elementach gniazda ładowania typu 2. Dzięki temu w aucie wystarczy jedno gniazdko, do którego podłączymy zarówno ładowarkę AC jak i DC.
Ryglowanie wtyczki typu 2 odbywa się za pomocą elektrozaczepów, znajdujących się po stronie gniazda. Dzięki temu ingerencja osób postronnych i uszkodzenie rygla jest trudniejsze w przypadku wtyczki typu 2.
Obecnie trwają prace nad aktualizacją standardu złącza typu 1, tak aby mogło ono dostarczać prąd trójfazowy. Nie zmienia to faktu, że standard ten, opracowany i rozwijany w USA pozostanie stosowany za oceanem i raczej nie grozi nam w przyszłości zwrot w podejściu producentów Europejskich do niego.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat gniazd i wtyczek typu 2 oraz 1?
Istotne fakty:
Większość punktów ładowania AC w Europie wyposażona jest w gniazdo typu 2,
Kable ładowania typu 1 posiadają po jednej stronie wtyczkę typu 1 a po drugiej typu 2. Dzięki temu auto z gniazdem typu 1 podłączymy do stacji z gniazdem typu 2,
Kształt wtyczki typu 2 różny jest dla połączenia ze stacją ładowania i różny dla gniazda po stronie samochodu,
Wtyczka typu 2 jest zwykle automatycznie ryglowana na czas pracy, aby zapobiec kradzieży kabla, niepowołanemu zakończeniu ładowania,
Zwolnienie rygla w gnieździe ładowania trwa niekiedy kilka sekund więc nie warto nerwowo, siłować się z kablem po zakończeniu ładowania,
Standard typu 2 pozwala na ładowanie zarówno prądem jednofazowym jak i trójfazowym,
Złącze typu 2 posiada 7 styków/bolców, z których w zależności o liczby faz prądu, 3 lub 5 służą do ładowania, podczas gdy dwa do komunikacji pomiędzy stacją a samochodem elektrycznym lub hybrydą plug-in. Bolce, zwane również pinami oznaczone są symbolami PP, CP (sygnałowe) i PE, N, L1, L2 i L3 (zasilające).
Jakie modele samochodów wyposażone są w gniazda typu 1?
Standard SAE J1772 czyli gniazda/wtyczki typu 1 wywodzi się z Ameryki Północnej. Dlatego najczęściej znajdziemy go w samochodach elektrycznych, pochodzących z tamtej części świata. Występuje jednak także w niektórych autach azjatyckich i nawet Europejskich. Najpopularniejszymi modelami aut z wtyczką typu 1 są:
Chevrolet Volt,
Fiat 500e
Ford Focus Electric, C-Max Energi,
Mitsubishi Outlander PHEV,
Nissan Leaf -2017, NV200 SE Van,
Toyota Prius,
Opel Ampera
W jakich autach znajdziesz gniazdka typu 2?
Ładowanie w standardzie IEC 62196 czyli poprzez gniazdo typu 2 jest domeną aut europejskich. Dzięki swoim możliwościom coraz częściej spotykamy go w autach produkowanych w innych częściach świata. Lista modeli w tym standardzie jest ogromna i nie zamyka się na poniższych samochodach elektrycznych:
Dobór samochodu elektrycznego lub hybrydy nie jest zadaniem prostym. Obecny rynek motoryzacyjny oferuje wiele samochodów, które dostarczają wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz dużej ilości przestrzeni dla osób oraz bagażu. Pośród rosnącej…
Podstawą globalnego sukcesu elektromobilności jest wzrost świadomości społecznej związany z zagrożeniami wynikającymi z rozwoju i eksploatacji transportu konwencjonalnego. By to osiągnąć konieczny jest system benefitów, w ramach którego można ubiegać…
Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy. Sprawdzamy…
Pojazdy elektryczne można ładować prądem zmiennym lub stałym. Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.