Pojazdy elektryczne (z ang. BEV – Battery Electric Vehicle) można ładować prądem zmiennym (ang. AC – Alternating Current) lub stałym (ang. DC – Direct Current). Każda z tych metod ładowania oferuje specyficzne dla aut elektrycznych gniazda ładowania. W tym artykule dowiesz się jakie.
Najbardziej rozpowszechnionym w Europie standardem ładowania samochodów elektrycznych jest gniazdo Typu 2 (Type 2). Określa je norma IEC 62196-2. Ten model występuje w niemal wszystkich popularnych BEV oferowanych na europejskim rynku. Poza uniwersalnością, Typ 2 ma także zaletę, iż oferowany jest w wariancie jedno- lub trójfazowym, dzięki czemu maksymalna moc, którą może dostarczyć to 22 kW (Typ 1 – 7,4 kW). Kolejnym plusem jest kompatybilność. Typ 2 jest zbieżny ze standardem CSS (z ang. Combined Charging System) lub tzw. „Combo 2”. Sprawia to, że możemy do auta podłączyć zarówno ładowarkę (AC), jak i wysokowydajną (DC). Uzupełnianie energii z dużą mocą ułatwia specjalna konstrukcja gniazda do ładowania samochodu elektrycznego wyposażona w 7 styków (pinów). Typ 2 zapewnia ładowanie prądem przemiennym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V (jednofazowym) lub do 480V (trójfazowym).
Z kolei Typ 1 (Type 1) to rodzaj gniazda ładowania samochodów elektrycznych, który wywodzi się z rynku północnoamerykańskiego i jest m.in. stosowany w oferowanych tam pojazdach. Występuje także w wybranych modelach azjatyckich, a nawet europejskich. Umożliwia on ładowanie wyłącznie prądem przemiennym (AC), jednofazowym nie większym niż 32 A i napięciem do 250V.
Oprócz wspomnianego wyżej złącza CCS, które powszechne jest obecnie w nowych samochodach elektrycznych na rynku europejskim, spotykanym modelem wtyczek DC jest tzw. CHAdeMO. Jest to nazwa handlowa złącza, które było jednym z pierwszych na rynku. Umożliwiało szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o dużym natężeniu. Wykorzystywany jest on głównie przez wybrane azjatyckie i francuskie marki. Co ciekawe ten standard umożliwia przepływ energii elektrycznej w dwóch kierunkach. Oznacza to, że pojazd może także oddawać energię np. do infrastruktury w ramach standardu V2G (z ang. Vehicle to Grid).